Diesel eruit, stroom erin: trein Almelo–Mariënberg wordt elektrisch

MARIENBERG – De spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg (18,8 kilometer lengte) wordt geëlektrificeerd. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer en gedeputeerde Martijn Dadema van de provincie Overijssel tekenden maandagmiddag in het stationsgebouw van Mariënberg de overeenkomst voor het project, dat ruim 75 miljoen euro kost. Daarmee verdwijnen de dieseltreinen van het traject en maken elektrische treinen hun opwachting.

Volgens gedeputeerde Dadema past de stap in het provinciale streven om alle diesellijnen in Overijssel te vervangen. “Elektrische treinen zorgen voor minder geluidsoverlast, zijn comfortabeler en beter voor het klimaat”, aldus Dadema. Overijssel draagt 52,5 miljoen euro bij aan de totale kosten.

ProRail krijgt de opdracht voor de daadwerkelijke realisatie van het project, waarvoor een aannemer wordt geselecteerd. Vanaf eind 2028 continueert Arriva het treinvervoer in de regio op basis van een nieuw contract voor vijftien jaar. Vanaf dat moment kunnen naar verwachting de elektrische treinen op het traject Almelo- Mariënberg rijden, aldus de provincie Overijssel.

ProRail zorgt ervoor dat het spoor geschikt wordt gemaakt voor elektrische treinen door bovenleiding te plaatsen en twee onderstations te bouwen voor de stroomvoorziening. De onderstations worden gebouwd in Vroomshoop en Vriezenveen. Omwonenden en belanghebbenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden.

Wethouder Alwin te Rietstap (Hardenberg) benadrukt dat de elektrificatie niet alleen duurzamer is, maar ook de leefomgeving verbetert. “Een stillere omgeving betekent veel voor de omwonenden,” zegt hij.

De ondertekening viel samen met het officiële startsein voor de MIRT-verkenning van de Nedersaksenlijn, in deze fase worden onder andere het exacte tracé, de locatie van stations en de benodigde procedures uitgewerkt, waarvan het traject Almelo– Mariënberg deel uitmaakt.

Staatssecretaris Aartsen noemde de elektrificatie “een mooie stap vooruit in de modernisering van het spoor” en stelde dat “de toekomst van treinen elektrisch is.”

Reizigersvereniging Alma die zich al jaren inzet voor de belangen van reizigers op het traject, is verheugd over de gemaakte afspraken. De heropening van halte Geerdijk en Bergentheim staan ook nog op het verlanglijstje klinkt het.

Tekst en foto: William Teerlinck

Gerelateerde berichten